Welcome to the official blog for Raleigh India 12I | July - August 2012



Welcome to the Official Blog for Raleigh India 12J September - December 2012.



Sunday 11 November 2012

Another Night, Another Basha - News from Echo Four

Following our recent flying visit to Echo Three a few days ago, it would have been churlish not to visit Echo Four. Their camp was a short ten-minute walk away along the shore of the reservoir. The bashas are so comfortable that another night in one was something to look forward to.

As we approached their campsite, George stepped out to greet us. As he’s a medic, it seemed only right to greet him with a ‘Dr Pavey, I presume.’ He then handed out the menu for the day and apologized that there were no chocolates on the basha pillows (nor pillows either, come to think of it.)

As with Echo Three, hospitality was to be reciprocated by digging, just as we’d done the day before. Echo Four’s project is similar to Echo Three’s – four biogas units for four beneficiary families, about fifteen minutes’ walk from the campsite. More holes, more chai, more smiling children.

But only for half a day, as we all had the morning off. Time to relax, catch up on some sleep, do some washing or write our memoirs.

Then after lunch it was on with the boots (no lapsing of Health and Safety standards at Raleigh) and down to the worksite for a few hours’ grafting. After work came Radio Raleigh, dinner and another early night under the stars.

Here are some photos I took during our very brief stay. Sadly I didn’t manage to catch everyone or do a ‘hello’ video. But please rest assured that they’re all still there and no-one’s escaped!

'Dr Pavey, I presume'
Seth (the one one the right)
Frederique unreefing her shorts
Quinten not blowing his nose on his towel
Rory - 'I thought they said it was a black tyre event' 
Chris and that woman again - who's the best dressed? 
Anna engaging in skills transfer
'Now we're all clean, it's time to go and get dirty again'
'There were we, diggin' this hole, hole in the ground...'
Happy beneficiaries
The master mason checking how the hole measures up

The next morning before breakfast we were off to Charlie One, the subject of the next blog …

17 comments:

  1. Anna Richardson 12J
    Wow, thanks for all the news, fabulous pics(I especially liked the action shot of the human chain throwing the bricks!)and of course, the pics of you Anna; videos and great descriptions of the work that's being done on all the projects. Everyone sure is working very hard even in awful weather conditions! And it's good to see pics of the very pleased beneficiaries too. Keep up the good work and thanks again for the very comprehensive reports Graham & Dave. Hope your 'mo's' are coming along well!
    Love to you Anna, best regards to Graham & Dave,
    Mum/Lindy

    ReplyDelete
  2. To Frederique de Laat 12J Echo 4

    Lieverd, eindelijk wat foto's van je groep. Er komt nog meer.....ben benieuwd want over een kleine week kom je al weer naar het basis kamp. Zag dat je een lekkere duik in het meertje had genomen en heel "blij" je broek aan het uitwringen was. Dat broekje van Floris doet het goed zien wij...haha
    Hier zien de blaadjes oranje en maakt de bladblazer over uren. Toetsweek Floris hebben wij goed overleeft. Zijn maar eens met de jongeman gaan shoppen in A'dam. Schoenen.....zucht, na 300 winkels eindelijk een paar gevonden. Kleren gingen wat gemakkelijker. Gisterenavond naar Skyfall, nieuwe James Bond geweest, top film. Dus een lekker weekend gehad. Zaterdagavond bij Monique gegeten nog voor haar verjaardag met z'n allen. Was heel gezellig en lekker!
    Helaas al de etalages al weer in de Sint en Kerst sfeer. Ik ben er nog steeds niet klaar voor. Heb er nog helemaal geen zin in.
    Waarschijnlijk met kerst een weekje naar Crans! 2de week moeten wij jouw spullen al weer pakken voor Australie.
    Ben erg benieuwd hoe het met je gaat. Groep ziet er leuk uit. Al genoeg van het primitieve? Eigenlijk moet het zwaarste nog beginnen, de trektocht.
    Lieverd, missen je! gelukkig over een week weer aan de lijn. Love You!! XXXX S

    ReplyDelete
  3. Bernou van der Ent12 November 2012 at 15:00

    To Quinten van der Ent 12J Echo 4.

    Lieve Quint!

    Moet heel hard lachen als ik je foto zie op de blog! Je kijkt zoals Quinten kijkt! Hoe gaat het daar? Het ziet er zo onwijs cool en leuk uit daar. Hier loop ik in een dikke winterslaapzakjas en alsnog heb ik het koud!
    Ben druk bezig met een evenement voor half december! Als je weer in het kamp bent laat je dat wat horen!

    Dikke kus vanuit een koud Nederland!

    Liefs je Zus xxx

    ReplyDelete
  4. to Quinten van der Ent

    hej lul !! haha hoe gaat het met je man ? met mij gaat alles best
    maar wel heel erg raar om nu zo even thuis te zitten zonder jullie echt niet chill !!!!
    schiet het bouwen wat op ? of ben je het weer aan het verkloten pik ? haha
    je zal het vast goed doen !
    ik hoop dat ik je snel over de vloer mag verwachten, hier in dat leuke ANTWERPEN haha
    grtz HIDDE BORSTLAP je liefje

    ReplyDelete
  5. to Chris Wilson, Echo 4
    Hi Chris, fantastic to see the pics of you again, hope the bashas are comfortable. I'm sure camping in Lewis with Liam will have given you the experience you need in India! I met Fiona Campbell the other day who was asking after you. She was about to send Liam off on his travels and not to looking forward to seeing him go but glad for him nonetheless. I'm just back from visiting Caroline and family in Geneva - I showed her your blog, she was really keen to see it and sends you all her love. Her husband Andrew did Raleigh in India back about 1985 I think. All well here - Scottish november weather..remember it? Wet, murky, cold. Enjoy the light and warmth of India while you can. lots of love from us all..Mum and everyone xxx. ps. your wee bruv asking when you will be back..he's missing you..

    ReplyDelete
  6. Chris Wilson 12J Echo 4
    Greetings from Scotland
    Great to see the pics and the blog. weather looks warm and sunny and the digging and building work is going well. I am sure this work is being much appreciated by the local community. It's definately winter here, cold dark and wet!
    Peter & I had a boys night at the week-end as Mum was visiting Caroline. He insisted on making an 'awsome sandwich' and watching 'fast & furious' so we were thing on you!
    Looking forward to hearing the next up-date.
    Everyone sends their best.
    Dad, Peter and the crew x

    ReplyDelete
  7. Julia van Moorsel13 November 2012 at 00:38

    Frederique de Laat, Echo 4

    heeeee freddie! hoe gaat het kind? zo leuk weer al die foto's! ben nu dat filmpje aan het kijken van phase one. zo leuk om te zien wat je tot nu toe hebt meegemaakt. ook goed om te zien dat je je starbeach pet mee hebt genomen hihihi. moet zo hard lachen om je foto's. mis je wel hoor!!! kom maar snel weer thuis hihi. stom dat je nu niet kan terug praten want wil zo graag al je verhalen horen!!! maar goed, dan maar een leuk verhaaltje van juliaaaa. ik ben vorige week op vakantie gegaan naar dublin!!!! echt zooooo'n fantastische stad. ben echt helemaal fan van dublin en ierland. zo leuk zo'n trots volk. heb heel veel geshopt en veel leuke dingen bezocht. guinness MET oesters geproefd in een pub (serieus echt lekker hahaha). ze hebben daar echt super veel singing pubs! overal treden mensen op en iedereen zing keihard alle liedjes mee haha echt genieten! het ierse rugby team zat bij ons in het hotel (jajaja lekkere mannen wel) maar sommige waren heel groot, breed eng met bloemkool oren hahaha durfde niet met ze op de foto :(. ook zijn we een dag het binnenland in gegaan. echt zo mooi!!! even een uur rijden en je bent in niemandsland. net zoals in de nieuwste james bond als james met M gaat vluchten naar schotland ( FRED JE MOET ALS JE TERUG BENT NAAR JAMES BOND ZO'N ZIEKE FILM!!!!!!). ik verklap nu niks meer maar ik heb moeten huilen!!! dat zegt al genoeg. was er met de fam in rotterdam naar toe geweest en ook nog eens in dublin hahaha. kga ook nog een keer met mijn huis zo goed vind ik hem.
    verder is het nog nogsteeds in groningen heel hard klussen voor kermesse. volgend weekend is het al spannenddddd. gister was ook de hele dag op het klusterrein en toen gingen we mac eten, ben ik kotsmisselijk geworden en heb de hele nacht gebraakt en zit nu met krakkers (geen krackerbrood helaas) met thee op de bank rtl nieuws te kijken en ofcouuurse.... JOU THE SCHRIJVEN HIHIHI. oooow gtst begint. mis je dat? hahaha tuurlijk niet.
    lieve freddieee heb nog een hele leuke super tijd daar!!! geniet val elk moment! mis je stinkerd. kussen knuffels allesss xxxxxxx julieeee

    ReplyDelete
  8. To Fredetique de Laat 12J Echo4

    Hi Free,

    Zo mijn verjaardag zit er weer op voor een jaar. Afgelopen zaterdag kwam Floris samen emt zijn ouders eten. Heel gezellig, Hij had ook zijn oma bij zich. Lekker gegegeten (tenminste dat denk ik :)) en naar de 'ouwe lullen' plaatsjes van Paul, oma en mij geluisterd met tussendoor een discohit van je moeder en een hele hippe van Floris.

    Zondag kwamen Gerard en Jeannette gezellig borrelen. Brachten een cremetje (anti-rimpel) mee. Heb ik dat nodig dan? Blijkbaar. Vorige week heb ik mezelf ook wat laten opknappen: spatadertje links en rechts en wat 'tante Cato' pukkels op mijn kin. Tja, ouderdom komt met gebreken.

    Binnenkort al weer Sinterklaas en dan kerst. Ik ben al flink aan het spraken want dan ben jij er ook weer! En intussen loopt het tegoed flink op: 18de verjaardag, eindexamen en sstraks ook je 19de verjaardag. Maar er zal weinig tijd zijn om te gaan shoppen. Uitstellen dan maar weer?! Je houdt het natuurlijk allemaal tegoed.

    Nou, geniet er nog even van en werk ze!
    xx Monique en Paul

    ReplyDelete
  9. Seth Somers Echo 4 12j

    Hi Seth, loved the latest pics from David. You walking out of the water is a little like Bond in Bollywood. I have of course posted on FB and Twitter and you are getting a good responce. Lots of people commenting on how much muscle you now have. Must be all that hard work.

    I submitted my Rupert Brooke and some autobiographic piece at Uni today. Feedback all v positive, which is e relief. Will show you what I have been doing when you get home.

    Miss you as always, much love mum.

    Xx

    ReplyDelete
  10. To Frederique de Laat 12J Echo 4

    Lieverd,
    Vergat je te zeggen dat Anuup mij uiteindelijk op FB heeft gevonden. Gaat heel goed met hem en ik begreep dat jullie vandaag een feestdag hebben. Dus Happy Diwali.....
    Hidde vanochtend gesproken. Hij wordt vrijdag geopereerd. Volgende week weet hij zeker of hij naar Australie mag / kan. Dus wacht nog even met boeken.

    Ik plaats ook nog even stukje van Pom voor jou!
    Dikke zoen! XXXXXXXXXXXX S

    ReplyDelete
  11. To Frederique de Laat 12J Echo 4

    Hi lieve vriendin,
    hoe is het daar allemaal? Jij dacht natuurlijk dat ik jou vergeten was omdat ik je een tijdje niks had gestuurd, maar dat is niet het geval!! Hier alles rustig, echt herfst! Overal blaadjes op de grond, vrij koud en t is om half 6 al pikkedonker. Bij mij studieperiode 2 aangebroken, 2 nieuwe vakken erbij die vrij pittig zijn.. Vandaag te horen gekregen dat ik 1 tentamen niet heb gehaald van de vorige perioden.. MEGA KAK!! Hopen dat ik die andere wel heb gehaald.
    Volgens mij ben jij daar alleen maar aan't genieten & daar ben ik heel blij om. Ik zie ook op een foto dat je een beetje bruin bent geworden (fred, dit was niet de afspraak!!). Gelukkig nog geen kreeft, thank god! Heb je al een plek gevonden waar je 'momentje' had?? Vast niet... anders had ik op z'n minst al een crazy foto van je gekregen. Nou lieve schat, volgens mij ben je over niet al te lang alweer op basekamp, en moet je je klaarmaken voor je laatste opdracht ----> de trek!!!
    Komt helemaal goed popje, ik denk super vaak aan je & vind t zo stoer van je!
    Geef een dikke kus van mij aan Quint & geef jezelf er ook 1.
    XXXX -A- (nee oke, van Pom)=

    ReplyDelete
  12. To Frederique de Laat 12 J echo 4

    Lieve Fre,

    Daar ben ik dan weer.Geweldig dat ik steeds foto's van je kan bekijken.Hoop dat het nog steeds goed met je gaat ondanks je natte kloffie. Monique's verjaardag was heel gezellig en we hebben weer heerlijk gegeten.Heb je wel gemist. Dinsdag avond was ik uitgenodigd door Robin voor een afscheids-etentje in verband met haar vertrek naarSchri-Lanka.Ze vertrekt vandaag en gaat stage lopen in een weeshuis voor kinderen van 1 tot 2 jaar welke lijden aan ondervoeding. Daar wordt je niet bepaald vrolijk van.Vrijdag ga ik uit eten met een bridge vriendin en daarna naar een concert.Zaterdag wild diner met vrienden van opa's oude kegelclub.Zo zie je maar hoe een zwaar leven ik heb.Lieve schat, ik wens je nog een fijne tijd toe en hoop je binnen niet al te lange tijd weer te spreken.
    Dikke knuffel, Oma.

    ReplyDelete
  13. Seth Somers Exho 4 12J .

    Dear Seth, I keep checking blog to see if there is anymorenewsif you an Echo 4. I am looking forward to seeing more pics of you. Don't think I have seen you doing any work yet but am sure you will be doing your fair share! I think you may get back to field base in the next few days so really looking forward to

    ReplyDelete
  14. Seth Somers Echo 4 12J,

    Part two ..as I was saying,I am really looking forward to hear your voice again and about all your adventures xx love mum xx

    ReplyDelete
  15. To Frederique de Laat 12J Echo 4

    Lieve Fred,

    Via Talitha ben ik terechtgekomen op deze blog en zij vertelde mij dat jullie deze berichtjes allemaal te zien krijgen! Ik scrollde naar beneden en zag een foto van jou terwijl je je broekje uit stond te wringen. Wat super om een foto van je te zien! Hoe gaat het daar? Hoop dat je het allemaal overleeft tussen de olifanten, koeien en de bushbush.

    Ik ben echt trots op jullie en volgens mij hebben jullie het beide super goed naar jullie zin! Stiekem ben ik wel een beetje jaloers, aangezien ik lekker aan mijn school moet werken. Het eindexamen nadert langzaam en dat betekent stressen! Gelukkig gaat het tot nu toe goed en heb ik de motivatie nog steeds. Ben helemaal klaar met het USG en ready om te studeren! Nu ik jullie zo bezig zie en de verhalen lees, geeft dat mij extra motivatie om hard aan school te werken, zodat ik zeker niet ga zakken. Geniet maar lekker en houd vol!

    Tot snel en heel heel veel plezier!!! Xxxxx Emma Go

    ReplyDelete
  16. Chris Wilson Echo Four 12J

    Heya Chris,
    I hope all is well and your having fun digging holes :) just got back from the army insight course today, my whole body aches, it was pretty hard having to do the pain train and push ups for blanket punishments :( that part sucked but it was interesting anyway and I'm considering the army so yeah I'll have to tell you about that sometime in the future,
    We did the pft which is a personal fitness test and I beat my record in the mile and a half by 30 seconds at the end of the week Woop Woop!
    Got my camp 360 interview in a couple of days which I hope will go well.
    Oo and liked the pictures as well haha, were you wearing a sarong? :p
    Breaking dawn tomorrow SOOOOO excited but atm I'm shattered so stay safe,
    Lyiow Abi xxxx

    ReplyDelete
  17. Seth Somers Echo 4 12 j

    Hello Seth, I keep checking the blog to see if there is any news of your return to field base.
    According to my calculations you should be back this weekend, tomorrow maybe?

    Went in to Bury today and saw Pip o the market, he asked after you and I showed him a couple of pictures from my phone. Bet your grad your not setting up the stall in the cold early mornings. I suspect it is a lot nicer where you are now.

    Following on from dad's exciting news about the Bury Christmas lights, I got a leaflet today to say that Griff Rhys Jones is going to switch on the Stowmarket lights. Presumably he has never visited before or I doubt he would have agreed to it :-) ..sadly I think I will be washing my hair that night so will miss the historic event. Looking forward to hearing your voice very soon xx love mum xx

    ReplyDelete